Tuesday 20 December 2011

Tatacara Berkonvoi - Part 1

Kereta berkonvoi boleh di bahagikan kepada sepuluh bahagian:
  1.   ZERO Marshal
  2.   CONTROL Marshal
  3.   KONVOI Marshal
  4.   SWEEPER / HOT CAR Marshal
  5.   TEAM LEADER Marshal
  6.   ASSISTANT TEAM LEADER Marshal
  7.   KERETA PESERTA KONVOI
  8.   BACK MARKER Marshal
  9.   MEDIK Marshal
  10. MEKANIK Marshal

ZERO MARSHAL
ZERO bertanggungjawab keatas keselamatan semua kenderaan konvoi. ZERO juga mestilah kerapkali berkomunikasi dengan CONTROL, BM, SP, & HC untuk mengetahui situasi keadaan di dalam konvoi. ZERO mestikan melaporkan segala situasi traffic kepada CONTROL, BM, SP dan HC untuk mengambil langkah seterusnye seperti brek, mengelak dan memberhentikan kenderaan. ZERO mestilah berwaspada pada setiap masa dan memberikan arahan kepada CONTROL, SP, & HC untuk memastikan konvoi bergerak lancer. Mana-mana kenderaan konvoi tidak dibenarkan memotong ZERO kecuali diberi arahan sebaliknye. 

CONTROL MARSHAL
CONTROL adalah penolong kepada ZERO. CONTROL mestilah mengagihkan semua arahan kepada TL. Jika ZERO tidak berkeupayaan untuk meneruskan tugasan, CONTROL mestilah mengambil alih tugas ZERO seperti yang diarahkan oleh ZERO. CONTROL mestilah melaporkan keadaan trafik kepada semua TL untuk berwaspada serta bersedia untuk memberhentikan kenderaan serta berjaga-jaga.

KONVOI MARSHAL
Sentiasa berhubung pandang dengan kereta Lead (Jika Perlu). Menggunakan hubungan 2 hala (Walkie Talkie) untuk menghubungi Kereta Lead. Jika Kereta Lead memberikan isyarat memotong kepada kereta lain. Biarkan kereta yang tidak berada di dalam konvoi untuk memotong dalam keadaan selamat di samping tidak menganggu konvoi. Hubungi kereta Lead jika kereta di belakang ingin bergerak laju dalam sesuatu keadaan kecemasan. 

SWEEPER @ HOT CAR MARSHAL
SP/HC – Bilangan kenderaan SP/HC bergantung kepada bilangan kenderaan konvoi dan komplesiti perjalanan tersebut. Mereka menerima arahan dari ZERO dalam memastikan semua kenderaan konvoi berada dalam keadaan selamat, menandakan persimpangan, memberikan amaran kepada semua kenderaan jika ada kenderaan yang memandu secara merbahaya, menemani konvoi di lampu trafik dan membawa mereka ke dalam barisan konvoi. Adalah menjadi tanggungjawab mereka untuk menemani mana-mana kenderaan konvoi yang mengalami kerosakan atau terlibat dalam kemalangan. SP/HC akan sentiasa memberikan pertolongan kepada ZERO dengan memintas mana-mana kenderaan untuk berada dalam posisi yang boleh menghulurkan bantuan kepada ZERO bagi memastikan konvoi berjalan lancar. Hanya SP/HC dibenarkan untuk berada dihadapan ZERO jika diperlukan. Semua kenderaan konvoi mestilah menberikan kerjasama dengan memberi laluan untuk mereka memintas konvoi demi menjalankan tugas mereka.

TEAM LEADER Marshal
TL dipertugaskan untuk memastikan semua ahli konvoi yang dipertanggungjawabkan menerima arahan. TL hanya menerima arahan cari CONTROL.

ASSISTANT TEAM LEADER Marshal
ATL dipertanggungjawabkan untuk membantu TL dalam menguruskan ahli masing-masing. ATL hanya menerima arahan dari TL. Dalam keadaan yang tidak dijangka, jika TL tidak dapat menjalankan tanggunjawab, ATL akan mengambil alih tugas TL.

KERETA PESERTA KONVOI
Tidak di benarkan memotong kecuali jika ada kecemasan. Memerhatikan kereta lead jika ingin memotong (gunakan isyarat) Menjarakkan antara kereta di depan dalam keadaan selamat dan selesa Tidak membiarkan kereta di hadapan terkeluar dari susunan. Flash kan lampu jika ada kecemasan. Ahli konvoi hanya akan menerima arahan dari TL/ATL. Jika pada bila-bila masa TL/ATL tidak boleh di hubungi, CONTROL akan di pertanggungjawab keatas mereka dengan arahan dari ZERO.

BACK MARKER MARSHAL
BM adalah kenderaan yang paling terakhir di dalam sesebuah konvoi. BM tidak dibenarkan sama sekali berada dihadapan mana-mana kenderaan konvoi kecuali SP atau HC. BM mesti melaporkan segala activiti yang berlaku di belakang kepada ZERO pada setiap masa yang mana kenderaan konvoi telah melepasi lampu traffic, persimpangan atau jika berlaku perpecehan dalam barisan konvoi.

Meninjau laluan adalah satu kemestian kepada ZERO, CONTROL, BM & SP/HC dalam membuat persediaan sebelum berlangsungnye konvoi.

Medik Marshal
Marshal yang mempunyai pengetahuan dan kemahiran untuk memberikan pertolongan kecemasan tahap pertama. Ini adalah penting kerana jika berlaku kemalangan, pihak penyelamat akan menambil masa yang agak lama untuk sampai ke lokasi, jadi pertolongan tahap pertama amatlah di perlukan. Kalau boleh biarlah Medic Marshal ini dilantik dari latarbelakang ahli penyelamat, ahli ambulan, ahli bomba atau bulan sabit merah.

Mekanik Marshal
Marshal mekanik ini biarlah datang dari latarbelakang orang yang mempunyai pengetahuan membaiki serta menyelenggara sesebuah kenderaan. Ini kerana seperti manusia, kenderaan juga boleh rosak pada bila-bila masa dan amatlah penting untuk sesebuah konvoi itu mempunyainya jika berlaku sebarang kerosakkan. Pertolongan tahap pertama amat penting bagi membantu kenderaan konvoi yang mengalami masalah. Marshal ini amatlah penting bagi membantu meneruskan pergerakkan sesuatu konvoi tersebut.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...